Mandala. Mandala formák és színek. Homokmandala

Mandala szanszkrit eredetű szó, kört, körszeletet, körívet jelent. A Mandala a világegyetem (makrokozmosz és mikrokozmosz) közötti tökéletes egységet, harmóniát, azonosságot fejezi ki. Felépítésében a kör jellemzi a szellemiséget, spirituális és szellemi egységet, közepe a transzcendens Istenséget.

A Mandala ábrázolása és használata, szinte minden kultúra gyökereiben jelen van, több vallásban is megjelenik.

Az őshonos indián hagyományban kőből készítették, megjelölték a fő irányokat (észak, kelet, dél, nyugat). A szertartásaikban az állatviláguknak is nagy jelentősége volt, mint jelképek (sas, medve, farkas, bivaly ) illetve a természetben fellelhető gyógynövények ( cédrus, zsálya, dohány, édes füvek ) melyeket a rituálékhoz használtak.

Az aztékoknál a mandala a megszentelt naptárt jelképezte.

A hinduk használták először a mandalát, mint háromdimenziós geometriai alkotást (yantra) . A misztikus diagram a hindu vallásban az ősi tantrikus eszköz, melyet az Istenek imádására használtak a templomokban és otthonukban. Meditációjukat is a hindu asztrológiára és a tantrikus szövegekre alapozva végezték. Minden yantra egyedi és azt a célt szolgálja, hogy az istenséget meghívja a jelenbe.

A kereszténységben is fellelhető, a kelta keresztek, gótikus rózsa ablakok mind mandala szimbólumok. Középpontjukban Istenséget vagy szentet ábrázolnak, az áhítatot és a meditatív elmélyülést segítve.

A buddhizmus Theravada ágán a mandala, mint tradicionális forma megjelenik a sztupák alakjában is. A buddhizmusban legfőképp a tanka festészetben jelentkezik, a tibeti vajrayana buddhizmusban a mandala festészet színes homokmandalák készítésének szintjére fejlődött. Ezek szintén kulcsát képezik a titkos tantrák ( titkos mantrák és tanítások a tibeti tradíciókat követve ) meditációs gyakorlatának ( pl. kalachakra mandala ).

A tankákat pamutra, szövetekre vagy selyemre festették.

Mandala formák

A mandaláknak összetett, bonyolult mértani formáik vannak, amelyek pontosan követik az ősi hagyomány szerinti ábrázolásokat.

Minden körkörös szimbólumnak jelentése van. A négyzet az anyagi világot, a színek pedig az érzelmeket jelenítik meg.

Tulajdonképp ez egy térkép, mely a tudat fejlődését segíti elő, útjelző a tudatosság egységébe, összhangjába. Egy bizonyos szinten gyakorlati technika (ügyes módszerek) eszköz a meditációhoz, azzal a szándékkal, hogy segítségével az egyén eggyé váljon az Univerzummal /Makrokozmosz/. Megszentelt, szakrális tér, melyben a meditálót tökéletes létformába viszi, ahol a külső lét és a belső tudatszintek összhangba, harmóniába kerülnek. A vizualizációban belép a 4 kapu egyikén és bejut a kör közepéig, ahol összeolvad, eggyé válik az Istenséggel. Az egyesülésben eléri a legmagasabb tudatállapotot, mely a szerető kedvességben, együttérzésben, bölcsességben és az erőben nyilvánul meg.

A mandala a buddhizmusban képi ábrázolás, többek között a megvilágosodott tudatot jelképezi.

Egy olyan Buddha mezőt jelent, mely elválik és nem érintkezik a tisztátlan és folyamatosan változó szamszarával ( szenvedések körforgása – születés, betegség, öregség, halál )

Fontos szertartás a buddhizmusban a mandala felajánlás, melyet Buddháknak és a tanítóknak ( guruknak ) ajánlanak fel.

A mandalát általában jó minőségű anyagból, pl. nemesfémből készítik. De készülnek fából és agyagból is.

Mandala színek

A mandalák több színből készülnek, a színek az alábbi jelentésekkel bírnak:

  • piros: tűz, hatalom, erő, energia, a vér színe életet él halált is jelenthet, szeretet, szerelem, nőiesség, nemiség
  • narancs: alkotóképesség, megérzés, intuíció, éberség, átalakulás, megvilágosodás színe
  • sárga: bölcsesség, tanulás, boldogság, vágytalanság, alázatosság
  • zöld: a természet szeretete, gondoskodás, fizikai képességek, termékenység, változás, átmenetiség
  • kék: égbolt, tenger színe, transzcendencia szimbóluma, emberfeletti, mennyei hatalom kifejezője, belső béke, egyensúly, meditáció
  • lila:minden ami spirituális, mértékletesség, egyensúly a vágy a bölcsesség érzete között
  • fehér: tisztaság, egyszerűség, tökéletesség, spirituális fókusz, koncentráció
  • fekete: misztikus, ősi sötétség, mély elmélyülés, egyéniség, a halál szimbóluma, a bűnhődés jelképe, káosz, pokol

Homokmandala készítés

A tibeti buddhizmusban a mandala festészet színes homokmandala készítés szintjére fejlődött. Ezek szintén kulcsát képezik a tantrikus meditációs gyakorlatoknak.

Vizuális értelemben egy középpont köré szerkesztett geometrikus rendszer. A mandala formái és geometriai alakzatai ritmikus ismétlődéseivel energiákat szabadítanak fel, melyeket a tudat művelésére, fejlesztésére használnak a meditációban. A mandala készítése is egy meditatív szertartás. Minden kis pontnak, vonalnak jelentése van, a mandala szabályos, rendezett harmóniában van önmagával és a külvilággal.

A homokmandala készítése különféle szertartásokkal kezdődik, amelyek a helyszín felszenteléséhez és a mandala létrehozásához kapcsolódnak, a megtisztulást szolgálják. A szakrális körök, védelemmel látják el a mandalát. pl. a piros szín a tüzet jelképezi, védi a mandalát.

Színes, apró homokot használnak, ami igazából nem is homok, hanem granulátum, apróra őrölt színes kövek. Ma már a fehér követ őrlik és színezik. A homokot kis tubusokba töltik, majd onnan juttatják a mandala megfelelő helyeire.

Követve az ősi buddhista hagyományokat készítik el először a geometria rajzokat, mely az alapja a mandalának. Fehérre színezett porba mártanak egy madzagot, melynek segítségével jelölik be a 8 alapvonalat. A központból kifelé haladva jelképeket, geometriai vonalakat rajzolnak meg.

Egy mandala elkészítése több hetet is igénybe vesz, a szerzetesek csapatban dolgoznak. Készítés közben test és kéztartásokat ( mudrákat ) végeznek a szertartásnak megfelelően, mantrákat recitálnak, használva a buddhizmus szent kellékeit ( csengő, vadzsra, mala).

A homokmandalák lerombolása is erőteljes szertartás. A teljesen lerombolt és összesöpört mandala homokszemeit egy kancsóban gyűjtik össze, selyemmel borítják le, majd egy közeli folyóba szórják, mely eljuttatja azt az óceánba, hogy áldást hozzon az egész világra.

Miért is rombolják le ezt a fenséges emberi alkotást?!

Mert a mandala lerombolása egy üzenet arra, hogy semmi se állandó, semmi sem tart örökké. Semmi! Minden dolog változik, áramlásban van, tiszavirág életű. Csak ideiglenes, felszínes, nem maradandó.

Valami megrázóan mélységes bölcsesség van megírva ebben a szertartásban. Szólva hozzánk, jelet adva egy ősi igazságra.

Őszentsége a Dalai Láma számos homokmandala szertartáson üzen az emberiségnek: a békét, szeretetet, együttérzést szeretné erősíteni a világon.

„Azt szoktam mondani az embereknek, hogy ahhoz, hogy megvalósítsuk az igazi világbékét, először nekünk egyéneknek kell a belső békénket kifejlesztenünk. Ha mint egyének belsőleg megvalósítjuk a leszerelést – legyőzve negatív gondolatainkat és érzéseinket, és pozitívokat kifejlesztve – megteremtjük a külső leszerelés feltételeit. Valódi és tartós világbéke csak akkor lehetséges, ha mindegyikünk megteszi saját bensőjében a szükséges erőfeszítéseket.”

„A Föld az egyetlen otthonunk. Mi más dolgunk is lenne e Földön, mint a gondozása?”

Címkézett bejegyzések:

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás